مقالات پایانی برتر 

 

موضوع مقاله: تبییـن وظیـفه زائـران خـانه خـدا و کارگزاران حج در کلام امـام خامـنه ای(مدّظلّه العالی)

 

نویسنده: مهدیه جنتی

چكيده


حج یک عبادت اجتماعی است؛یعنی مسلمانان فراخوانده شده اند تا در ایامی معین، در یک مکان کنار هم جمع شده و مناسکی عبادی را با آدابی خاص، به صورت دسته جمعی انجام دهند. حج هم دارای بعد فردی و هم دارای بعد اجتماعی است.که هردو دارای آثار و نتایج فراوانی هستند. این تحقیق که با روش توصیفی از شیوه اسنادی برای جمع آوری اطلاعات بهره برده، کوشیده است تا وظایف فردی و اجتماعی عموم زائران و وظایف فردی و اجتماعی زائران ایرانی بطور خاص و وظایف کارگزاران حج را نسبت به زائران و دنیای اسلام درکلام امام خامنه-ای(مدظله) تبیین کند؛ که مشخص شود مسؤولیت هر فرد برای رسیدن به هدف مذکور چیست. امام خامنه ای(مدظله العالی) معتقدند باید بُعد اجتماعی حج را تقویت کرد، چراکه در اثر غفلت طولانی مدت مسلمانان از این موضوع، حج تبدیل به عبادتی فردی شده است که کارکرد خود را در قدرتمند کردن امت اسلام از دست داده است.


کلید واژه ها: امام خامنه ای(مدّظلّه‌العالی)؛ امت اسلام؛ حج؛ زائران خانه خدا؛ کارگزاران حج.

 

 

 

 

موضوع : دشـمن شناسـی در پیـام های امام خامنه ای  به کنگره ی حج


نویسنده مهدیه جنتی


چكيده


یکی از خطراتی که هر فرد، ملت یا تمدنی را تهدید می کند غفلت از دشمن است. امت اسلامی نیز برای آن که بتواند به حیات خویش ادامه داده، تمدن نوین اسلامی را ایجاد کند، نیاز دارد دشمنانش و راه و روش دشمنی آنان را بداند. حضرت آیه الله خامنه ای(مدظله) با توجه به اهمیت این موضوع، هر سال در پیام هایی که به حجاج بیت الله الحرام می دهند، به تشریح نکاتی در این باره، در جهت بصیرت افزایی عموم مسلمانان می پردازند. لازم است ایرانیان به عنوان مسلمانانی که درمسیر شناخت دشمن و مبارزه ی با آن پیشتاز هستند، از مطالبی که معظم له در این مورد، در پیام های خود ذکر می¬کنند، به هنگام برقراری ارتباط با سایر مسلمانان، بهره ببرند. این مقاله کوشیده است تا با روش توصیفی و شیوه اسنادی، از پیام های ایشان به کنگره عظیم حج، به مقوله ی دشمن شناسی بپردازد. ازمجموع بیانات معظم له می توان دریافت که هدف همیشگی و نهایی دشمنان چیزی نیست جز نابودی اسلام به معنای واقعی کلمه. اَشکال و روش های آنان در دشمنی نیز، متعدد است، که از مهم ترین آن ها می توان به استفاده از حیله و نیرنگ اشاره کرد؛ و در این راه از ابزارهای زیادی نیز استفاده می کنند. با دقت در فرمایشات رهبری می توان به این نتیجه رسید که بخشی از این ابزار را مسلمانان، خود، در اختیار دشمنان شان قرار می دهند.غفلت از آن چه باید انجام داد و آن چه نباید انجام داد، از جمله ی این این ابزار است.


کلید واژه ها: امام خامنه ای؛ دشمن شناسی؛ تفرقه؛ جبهه استکبار.

 

 

 

موضوع مقاله: چگونگی رفتار والدین با فرزندان در نهج البلاغه

 

نویسنده:مهناز ابراهیمی بیدهندی  

 

چکیده

 

بی شک هدف از بعثت انبیاء تربیت انسان ها و داشتن جامعه ای الهی می باشد و از آنجائیکه جامعه از آحاد افراد تشکیل شده است و فرزندان پایه و اساس آن می باشند لذا یکی از مباحث مورد توجه اسلام داشتن رفتار صحیح با فرزند است. بنابراین تلاش پژوهشگر برآن بوده که با رویکرد توصیفی تحلیلی به بررسی چگونگی رفتار والدین پرداخته و از آنجائیکه امام علی (علیه السلام) با الهام از مکتب اسلام ارزش های عالی انسانی را در نهج البلاغه مطرح نموده و خود نمونه و مظهر این ارزش ها و الگوی عالی تربیتی برای همه انسان ها بوده و هست. لذا هدف پژوهشگر ترسیم رفتار صحیح والدین با فرزندان و اصلاح رفتارهای نامطلوب آنها از نگاه امام علی (علیه السلام) بوده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که رفتار والدین مطابق با شرائط سنی کودکان در هر یک از مراحل سه گانه رشد نباید یکسان باشد. و از آنجائیکه والدین الگوی تمام نمای رفتار برای فرزندان هستند باید سعی کنند ابتدا رفتار های نامطلوب خود را تصحیح کنند تا اثر گذاری بیشتری بر فرزندان داشته باشند. امام علی (علیه السلام) در شیوه های تربیتی خود راه‌کارهایی برای اصلاح رفتار های نامطلوب ارائه کرده‌اند. از جمله توجه به ریشه ها و عوامل ناهنجاری، مهرورزی و ابراز محبت، تکریم و احترام به فرزندان، استفاده از اصل تغافل و تسامح و تساهل، پرهیز از سرزنش افراطی، یادآوری غیر مستقیم و تذکر شفقت آمیز، تنبیه و تشویق به موقع آنها.

 

کلید واژه ها: رفتار، والدین، تغافل، تسامح و تساهل

 

 

 

 

موضوع مقاله: آثار خودپسندی در آیینه نهج البلاغه

 

نویسنده: مهناز ابراهیمی بیدهندی 

 

چکیده

 

خودپسندی و عجب همواره به عنوان رذیله ای اخلاقی مورد توجه پیشوایان دین بوده و نسبت به خطرات و زیان های آن هشدار داده اند. زیرا این رذیله سرچشمه بسیاری از گناهان است، که هر کدام به تنهایی انسان ها را در طول تاریخ به ورطه ی نابودی کشانده است. امام علی(علیه السلام)، در نهج البلاغه به ریشه، علل و آثار و آفات این بیماری روانی اشاره کرده¬اند. لذا تلاش پژوهشگر بر آن بوده که با رویکرد کتابخانه ای- اسنادی، به بررسی آثار خودپسندی بپردازد و از آن جایی که نهج البلاغه حاوی سخنان گوهر بار امیرالمؤمنین می باشد، لذا هدف از این پژوهش آشنایی بیشتر جوانان و همه ی افراد با این کتاب ارزشمند بوده، تا با بهره گیری از سخنان آن حضرت بتوانند از عجب و خودپسندی که نابودکننده ی همه اعمال است، دوری کنند. یافته های پژوهش نشان می دهد، امام علی(علیه السلام) شیطان را به دلایلی از جمله تکبر ورزیدن بر آدم و سجده نکردن در برابر او، پیروی از تعصب جاهلانه و نپذیرفتن حق، مورد نکوهش قرار داده، تا برای جامعه انسانی درسی باشد که خلاف آن را اختیار کند و متواضع و نرم¬خو باشد تا درهای رحمت خداوند بر آنها بسته نشود. از جمله آثار خودپسندی؛ فساد اعمال و عبادات، حسادت، زوال نعمتها، مایه ی عذاب و بدبختی و... است.

 

کلید واژه ها: خودپسندی، عجب، نهج البلاغه.

 

 

 

 

موضوع مقاله: بررسی تطبیقی مصادیق جامعه جاهلی مقارن دوره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) و جامعه مدرن

 

نویسنده: سمانه سادات سدیدپور 

 

چکیده

 

جامعه جاهلیت   هر نوع  اجتماعی است که  در مقابل جامعه¬ی الهی ایستاده باشد. این مطالعه با روش توصیفی و تطبیقی و به تطبیق مصادیق جامعه مدرن با جامعه جاهلی مقارن دوره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرداخته است. بدین منظور، ابتدا جامعه جاهلیت مقارن دوره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، معرفی‌شده و سپس مصادیق جامعه مدرن (لیبرالیسم، سکولاریسم، عقل گرایی، کاپیتالیسم و فمینیسم) برشمرده شده و با بهره‌مندی  از منابع معتبر مصادیق آن از جامعه جاهلی استخراج‌شده است. ثمره تطبیق این دو شیوه جاهلیت این مهم شد که هر مصداقی آنجا که بر اساس گرایش‌های دنیوی باشد یا دچار افراط یا تفریط شده و به جاهلیت ختم گردیده است و اگر به تقویت جسم انسان هم منتهی شده باشد، این موقتی بوده و دوام نیاورده است اما همان مصداق اگر بر اساس آموزه‌های متعادل اسلام در نظر گرفته‌شده باشد، انسان را از جاهلیت دور ساخته است.

 

کلیدواژه: جاهلیت، مدرن،  مقارن دوره ی پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، مصادیق جامعه جاهلی.

 

 

 

 

موضوع مقاله : آثار و پیامدهای تحصیل بانوان  در ساختار جامعه اسلامی

 

نویسنده : سمانه سادات سدیدپور  


چکیده 

 

 هم زن و هم مرد حق آموزش دارند البته مراد از حق یکسان در تعلیم و آموزش این نیست که حتماً نوع تعلیم آموزش و اهداف آن نیز در همه موارد باید برای زن و مرد یکسان باشد.  تحصيلات عالي در هر جامعه‌ای ارزشمند محسوب می‌شود و موجب پيشرفت جامعه است  از طرفی  به نظر می‌رسد ميان آنچه تحصيلات عالي زنان به ارمغان آورده و آنچه تحت عنوان علم ارزشمند مورد تأكيد و تأييد است، هم‌پوشانی كامل وجود ندارد پس تحصیلات زنان برای جامعه آثار و پیامدهایی همراه  داشته است و هدف این مطالعه معرفی این آثار و پیامدها است. این مطالعه با رویکرد کیفی با روش توصیفی_تحلیلی انجام‌شده است. روش گردآوري داده‌ها نیز کتابخانه‌ای است و تکیه ‌بر منابع پژوهشی بوده است. ابتدا به مفهوم شناسی جامعه و جامعه اسلامی پرداخته سپس تحصیل زن در اسلام و جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است آثار تحصیلات بانوان اعم از رشد اقتصادی، توانمندسازی اقتصاد زنان،خودباوری تفکر بازاندیشانه هستند و پیامدهای تحصیلات بانوان عبارت از تغییر ساختار خانواده، تغییر در نقش‌های خانوادگی تغییر ساختار قدرت، تغییر در خشونت خانوادگی، تغییر ساختار ارزشی بانوان احساس نابرابری، تغییر در ساختار روابط زناشویی، خشونت خانوادگی، تغییر کیفیت زندگی، تغییر در ساختار تشکیل خانواده، عدم تغییر در سطح سلامت روان جامعه بویژه خود بانوان هستند. بنابر یافته¬ها اگر تحصیلات زن بتواند اورا با نشاط تر کرده و برای او و خانواده اش آرامش همراه آورد که ستوده و قابل تحسین و مورد تایید دین اسلام است در غیر این صورت زن مسلمان در قبال خانواده اش وظایف خود را انجام نداده است و از او نزد خدای متعال پذیرفته نیست. 

 

کلیدواژه: آثار، تحصیل بانوان، پیامد، جامعه اسلامی.

 

 

 

 

موضوع مقاله: آثار و پیامد های اشتغال بانوان در بیانات آیت الله خامنه ای

 

نویسنده: زهرا اسم خانی 

 

چكيده 

 

با توجه به ويژگي هاي خاص زنان و مسئوليّت هاي مهم و متعدّدي كه در خانه بر عهده دارند، اشتغال آنان علاوه بر اينكه دارای آثار مثبتی است، باعث ايجاد آسيب هايي در خانواده مي شود؛ لذا این مقاله به بررسی آثار اشتغال زنان و پیامد های آن از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظله العالی پرداخته است. روش مورد استفاده در این پژوهش به صورت توصیفی می باشد و برای جمع آوری اطلاعات از رویکرد اسنادی، منابع و کتب معتبر استفاده شده است. بحث این مقاله نشان می دهد که اشتغال زنان یک حق است ونه یک تکلیف که علاوه بر آثار آن ، دارای پیامد های منفی مانند سست شدن کانون خانواده، فشار مفرط بر زنان، کاهش حمایت اقتصادی، تغییر در نظام خانواده، می¬باشدکه در برخی موارد دامن گیر خانواده و اجتماع می شود. بزرگانی از علما به این مبحث نگاه ویژه ای دارند، از جمله مقام معظم رهبری که با وجود تأکید فراوان بر ایفای نقش مادری برای زنان و تأکید بر انجام آن هیچ اعتقادی به حذف یک نقش برای ایفای نقش دیگر ندارند؛ بلکه اتفاقاً بر کیفیت این نقش اعتقاد ویژه ای دارند. به عبارتی آنچه که رهبر در زمینه اشتغال مادران و (نه بر عهده گرفتن پست های مدیریتی) مورد تأکید قرار می دهند، باید ها و نبایدهایی دارد که برخی آن ها اینهاست؛ اولاً آسیب نرسیدن به نقش های اصیل زن، یعنی مادری و همسری و بحث بر رعایت حریم محرم و نامحرم و پرهیز از اختلاط و تأکید بر نقش های همسری و مادری به گونه ای که کودک آسیب نبیند. ثانیاً ایشان معتقدند باید برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه ونقش آفرینی آنان، تلاش شود وبه بهانه مادری، نباید نقش اجتماعی آنان را در جامعه نادیده بگیریم.   

 

کلید واژه ها: اشتغال، پیامدهای اشتغال بانوان، آیت الله خامنه ای

 

 

 

 

 

آمار بازدید

  • بازدید این صفحه : 907

  • بازدید امروز : 34

  • کل بازدید : 998758

  • بازدیدکنندگان آنلاين : 1

اطلاعات تماس

  • آدرس: خیابان کوی نصر(گیشای سابق)-نبش فاضل شرقی-پلاک 19

  • تلفن: 88241491-88240932

  • نمابر: 88484803

  •                

صفحه اصلی|درباره ما|تماس با ما

.تمامی حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام می باشد