اخلاق پژوهش
1- امانتداری و رعایت حقوق علمی اشخاص اقتضا می کند که اگر مطلبی را از منبعی نقل می شود، نشانی درست آن را نیز باید نوشته شود. امانتداری در تحقیقاتی که بر پایه نقل استوارند، مانند تحقیقات تاریخی، بسیار واضح و روشن است و در تحقیقات غیرنقلی، برای بیان نظرهای دیگران، باید منبع آنها را نیز معرفی کرد. این چند کار چند فایده دارد که برخی از آنها عبارت اند از: 1- خود محقق، برای مراجعه ی بعدی به آن منبع، نشانی دارد. 2- خواننده برای اطلاعات تکمیلی می تواند به آن منبع مراجعه کند. 3- محقق حق مؤلفان دیگر را ادا می کند و نقل سخن خوب از آنان تجلیل از آنهاست. 4- سخن ناحق مؤلفان به خودشان نسبت داده می شود.
2- محقق می کوشد تا داده های صادق را گردآوری کند. در کل، زبان علمی با صداقت کاملاً عجین است. زیرا محقق با زبان حال خود مدعی شده است که قدری بهتر از دیگران بحث خود را درمییابد و حرفی برای گفتن دارد.
3- انسانها برای تحقیقات مکتوب اهمیت و ارزش خاصی قایل می شوند و این جایگاه برای آنچه به کتابت درمی آید، امری طبیعی و عرفی است. در حدیثی از امام صادقعلیه السلام آمده است: «اُكْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِيكَ فَإِنَّهُ يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لاَ يَأْنَسُونَ فِيهِ إِلاَّ بِكُتُبِهِمْ»؛ «بنویس و علم خود را در میان دوستانت منتشر کن و اگر از دنیا رفتی، کتاب هایت را به فرزندانت بسپار تا به نسل بعد برسانند؛ زیرا روزگار آشفته ای خواهد آمد که مردم جز با کتابهایشان نمی توانند همدم باشند». (محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج1، ص52، باب روایة الکتب و الحدیث)
ازاینرو، محقق برای پاسداری از این ارزش همواره باید بهترین چیزها و نکته های اصیل، معتبر و غیرتکراری را در تحقیق خود بگنجاند. در غیر اینصورت، بنا کردن نتایج بر مقدمات ضعیف، غیرمنطقی است؛ زیرا نتیجه تابع اخس (پستترین یا ضعیفترین) مقدمات است. بنابراین، هر سخنی که در تحقیق می آید یا باید مستندسازی شود و یا مستدلسازی؛ از سوی دیگر، در حدیثی از حضرت علی علیه السلام آمده است: «الکتب بساتین العلماء»؛ «کتابها محل گشایش روحی اهل علم و دانشاند». (عبدالواحدبن محمدتمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ص49)
4- باید حریم منابع را حفظ کرد؛ چنان که حریم و ارزش گلستان را باید نگاه داشت. این گلستان به درختان و گلهای نو و تازه نیاز دارد تا پاسخگوی نیازهای انسان باشد. کتابها، هم عاملی برای تغذیه ی روح، و تنوع و انبساط روحی است، و هم عاملی برای زدودن جهل و عقب ماندگی. از اینرو، آنها که قلم تحقیق را به دست می گیرند باید مواظب باشند که به صفا، صداقت و اعتبار طبیعی قلم خدشه ای وارد نکنند.
|