عنوان مقاله

براهین اثبات معاد از دیدگاه علامه مصباح یزدی

نویسنده

فاطمه فرح زادی

استادراهنما

حجت الاسلام دکتر محمدرنجبرحسینی

وضعیت نشر

چاپ شده در یاد نامه علامه مصباح یزدی

چکیده

معاد و فرجام انسان اصل اعتقادی ادیان آسمانی و مرحله ای از زندگی انسان است که از زمان مرگ شروع می­شود و تا قیامت ادامه دارد.معرفت پیرامون این اصل اساسی بر هر فردی لازم است؛ زیرا نقش محوری درسرنوشت انسان و سعادت و شقاوت آن دارد. درابتدا فرد باید با براهین اثبات معاد آشنا شود تا پس از اثبات آن به سایر معرفت ها در زمینه معاد دست یابد.علامه مصباح یزدی اندیشمند برجسته حوزه علوم اسلامی در زمان معاصر می باشند که براهینی در اثبات معاد اقامه کرده اند؛ لذا لازم است جهت آشنایی با آراء این اندیشمند، نظریات وی در یک مجموعه گردآوری گردد. مقاله حاضر با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی براهین اثبات معاد از دیدگاه این اندیشمند می­پردازد. نتایج مقاله این است که علامه در اثبات معاد از هر دو روش عقلی و نقلی بهره برده­اند. برهان عقلی حکمت و عدالت، و نمونه های مشابه معاد که در آیات قرآن به آنها اشاره شده را دلیل نقلی می­دانند. نظر برخی افراد که معتقدند برهان عدالت، برهان نیست بلکه استدلال جدلی می­باشد را رد کرده و می­گویند: در این برهان از مفاهیم ارزشی استفاده شده که متکی به واقعیت حقیقی می­باشند و این منافاتی با برهانی بودن آن ندارد. در نهایت با پاسخ به شبهات معاد معتقدند: معاد اعاده معدوم نیست که محال ذاتی باشد و باتوجه به امور مشابه معاد که در دنیا محقق شده، امکان وقوعی آن نیز محال نخواهد بود؛ زیرا«حکم الأمثال فی مایجوز و فی ما لایجوز واحد».

ازسوی دیگر نیز شبهات معاد علم و قدرت بی پایان خداوند را نادیده گرفته و براین اساس مطرح شده است.لذا با توجه افراد به علم و قدرت بی نهایت خداوند این شبهات نیازی به پاسخ ندارند.

 

 

کلیدواژه

معاد، فرجام انسان، برهان، ادله عقلی، ادله نقلی، شبهات، مصباح یزدی

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.

  

عنوان مقاله

تولی و تبری در خطبه غدیر

نویسنده

فاطمه فرح زادی

استادراهنما

ندارد

وضعیت نشر

ارائه شده در جشنواره علامه حلی(ره)

چکیده

پژوهش حاضر با عنوان تولی و تبری در خطبه غدیر ، با هدف بررسی تولی و تبری و اهمیت آن در خطبه غدیر شکل گرفته است . سؤال مطرح این است که تولی و تبری از کجا نشأت گرفته ، ریشه در چه امری دارد وچرا در خطبه غدیر مطرح شده است؟

لذا ابتدا تولی و تبری در آیات و روایات بررسی شده است و سپس در خطبه غدیریه رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) مورد توجه قرار گرفته است . جهت این امر از حدود50 کتاب از جمله کتب تفسیری ، روایی، تاریخی و ... استفاده شده است . بنابراین تولی و تبری ریشه در ولایت و ولایت پذیری افراد دارد. و دو جزء جدایی ناپذیر ولایت می باشند. و از آنجایی که خطبه غدیر منشور ولایت است،تولی و تبری در آن مطرح شده و باید نسبت به این دو توجه ویژه ای داشته باشیم تا از این طریق آمادگی خود را برای ظهور حضرت مهدی (عج الله تعای فرجه) و ولایت ایشان اعلام داریم .

انقلاب اسلامی زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه) است ،زیرا بر پایه تولی و تبری شکل گرفته است. لذا حمایت ازاین انقلاب واطاعت از ولی فقیه که نایب امام زمان(عج الله تعالی فرجه) است ، باعث می شود مردم آمادگی لازم را برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه)  پیدا کنند.

 

 

کلیدواژه

تولی، تبری، خطبه غدیر،  ولایت  

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.

 

عنوان مقاله

حضرت علی (علیه السلام) عصاره فضیلت ها(بامحوریت خطبه غدیر)

نویسنده

فاطمه فرح زادی

استادراهنما

ندارد

وضعیت نشر

ارائه شده در جشنواره علامه حلی(ره)

چکیده

پژوهش حاضر با عنوان حضرت علی (علیه السلام) عصاره فضیلت ها ، با هدف برشمردن فضایل حضرت علی (علیه السلام) که در خطبه غدیر مطرح شده است و علت بیان این فضایل شکل گرفته است .سؤالی که در این پژوهش مطرح است ،این است که فضایل حضرت علی (علیه السلام) که در خطبه غدیر مطرح شده است چیست و به چه دلیل این فضایل در خطبه مطرح شده است.

جهت مشخص نمودن این فضایل از حدود 40 کتاب از جمله کتب تفسیری، روایی، و ... استفاده شده است . روش پژوهش کتابخانه ای است زیرا از کتب تألیف شده درباره  غدیر و حضرت علی(علیه السلام)  استفاده شده است.اما نتیجه ای که از این پژوهش حاصل می شود این است که فضایل حضرت علی (علیه السلام) بیش از آن است که در خطبه غدیر مطرح شده است و به قدری زیاد است که قابل شمارش و کتمان کردن نیست و حتی اهل سنت نیز به این فضایل اعتراف کرده اند و در این باره کتاب نوشته اند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) در خطبه غدیر بعضی ا ز فضایل حضرت را برشمردند تا مردم بدانند حضرت علی (علیه السلام) بر دیگران برتری دارد لذا با وجود فردی این چنین افضل هیچ فرد دیگری با هر درجه و مقامی شایسته مقام امامت و ولایت نیست تا چه برسد به افراد نالایق و بی فضیلت.  

اما یک شیعه همواره باید این فضایل را به یاد داشته باشد و آنها را در زندگی الگوی خود قرار دهد . پس پیروی از ولی فقیه که نایب امام زمان (عج الله تعالی فرجه) است و از طرف خداوند بر مردم ولایت دارد بر شیعیان واجب است چرا که حضرت علی (علیه السلام) از ولایت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) پیروی می کردند و ایشان الگوی شیعیان هستند. پس شیعه باید از الگوی خود پیروی کند و مطیع ولایت باشد.

 

کلیدواژه

فضایل ، ولایت ، خطبه غدیر، علی (علیه السلام)    

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب... کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.



  

عنوان مقاله

سیاست در صحیفه سجادیه

نویسنده

فاطمه فرح زادی

استادراهنما

ندارد

وضعیت نشر

چاپ شده در دانشنامه صحیفه سجادیه، انتشارات دارالحدیث

چکیده

صحیفه  امام  سجاد (علیه السلام)  یکی  از میراث  های گرانسنگ  اندیشه اسلامی  است . مجموعه ای از دعاها که از حیث سند و مضمون بسیار معتبر، و در واقع  «قرآن  صاعد» است. در نگاه اول به این مجموعه گرانسنگ، جلوه عرفانی  و اخلاقی  آن  بیش از سایر وجوه  جلب  توجه  می کند، اما با دقت در مضامین این ادعیه درمی یابیم؛ معارف والای اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و ... در ضمن آنها بیان شده است. تاجایی که می توان از طریق این ادعیه، اندیشه سیاسی ایجاد کرد، که تولید گرایش سیاسی را در بردارد و درنهایت نیز سهمی در تحولات و رفتارهای سیاسی داشت،که شکل دهنده «نظام سیاسی اسلامی» می باشد. این نوشتار  با روش توصیفی ـ تحلیلی و شیوه کتابخانه ای، به بررسی سیاست و جلوه های گوناگون آن در صحیفه سجادیه می پردازد.

 

 

کلیدواژه

سیاست ، صحیفه سجادیه، امام سجاد(علیه السلام) ، حکومت  

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.

 

  

عنوان مقاله

رابطه جهانی شدن و حاکمیت دینی در عصر حاضر

نویسنده

مهلا شادمهر

استادراهنما

ندارد

وضعیت نشر

ندارد

چکیده

در عصر حاضرموضوع رابطه جهانی شدن با حاکمیت دینی از جمله مباحث مطرح در مجامع علمی و سیاسی در سطح جهان است.از زمان بروز واژه جهانی شدن ،تحولات شگرفی در ابعاد مختلف زندگی بشر به چشم می خورد که یکی از آنها مقوله حاکمیت جامعه است. سابقه ی حاکمیت و جهانی شدن به تاریخ ادیان الهی  برمی گرددزیرا این دو واژه در رسالت رهبران دینی مکرر و در کنار هم استعمال شده اند.حاکمیتی که در صدد برقراری عدالت ، معرفت، امنیت و ...است حاکمیت دینی است و اراده خدای سبحان بر آن است تا این حکومت را در جهان بگستراند وبشریت را برای همبشه از سلطه جباران عالم نجات بخشد.این مقاله با عنوان « رابطه جهانی شدن و حاکمیت دینی در عصر حاضر» به روش نقلی- وحیانی شکل گرفته وگردآوری محتوای آن کتابخانه ای می باشد.پردازش اطلات آن نیز به روش توصیفی صورت پذیرفته است.در پایان روشن می شود که حاکمیت دینی و جهانی شدن با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی داشته و دین قابلیت و قدرت تشکیل حاکمیت را دارا بوده و برای آن طرح و برنامه نیز دارد.

 

 

کلیدواژه

جهانی شدن ، حاکمیت دینی ، دین  

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.

 


عنوان مقاله

عدل الهی و مسئله شر در صحیفه سجادیه

نویسنده

مهدیه صدیف

استادراهنما


وضعیت نشر

چاپ شده درنشریه بین المللی با رتبه isc 

International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding 

چکیده

مسأله ی «عدل الهی» که به عنوان یکی از اصول اعتقادی مهم و از مشخصات مذهب کلامی شیعه و معتزله است، در حقیقت از اوصاف کمالی خداوند می باشد و به دلیل اهمیت وصف ناپذیر آن، جایگاه ویژه ای در مباحث اعتقادی و کلامی یافته است. از سوی دیگر، وجود شرور و بلایا، فقر و ناداری، ظلم و بیماری و مفاسد اخلاقی و حتی نحوه ی مجازات های اخروی، همواره شبهاتی را در ذهن بشر ایجاد می کند و عدالت خداوندی را زیر سؤال می برد. عامّ البلوی بودن چنین شبهاتی، اندیشمندان اسلامی را بر آن داشته است تا در دفاع از عدل الهی، به حل این اشکال بپردازند. در این راستا، تحقیق حاضر می کوشد تا با بهره گیری از کلام امام چهارم شیعیان در ادعیه ی صحیفه کامله سجادیه، به مبانی کلامی مورد نظر برای حل برخی از شبهات شرور در حیطه ی عالم خلقت و آفرینش و عالم انسانی دست یابد. روش جمع آوری مطالب در این پژوهش، به صورت کتابخانه ای بوده و روش تحقیق »توصیفی ـ تحلیلی» می باشد. پس از بررسی ها مشخص شد که از دیدگاه امام سجاد علیه السلام ،غفلت و گرایش نفس به دنیا و غیرخدا و به تبع آن گرفتار شدن در دام شیطان و نفس امّاره و آلودگی به گناه و معصیت، همان شرّ واقعی است. از نظر ایشان، آزمون الهی و تنبّه و برگشت به حق، شکوفایی استعدادها و قدرشناسی نعمت ها، فوائد مترتب بر شرور و مصائب می باشد. همچنین از تعابیری مانند: غنای ذاتی حق تعالی، اعطای تکوینی خیر و نعمت وافر، هدایت بندگان به دین پسندیده و جزای عین عمل به عامل در دعاهای امام علیه السلام ،هر سه نوع عدل تکوینی، عدل تشریعی و عدل کیفری قابل اثبات است.

 

کلیدواژه


عدل، عدل الهی، شرّ، حکمت، صحیفه سجادیه 

  

برای مطالعه متن کامل مقاله فارسی ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...
مطالعه مقاله به زبان انگلیسی اینجا  را کلیک نمائید. 
 
کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.




عنوان مقاله

پیامدهای شرک عملی در ضلالت انسان از منظر قرآن و نهج البلاغه

نویسنده

مریم تائبی

استادراهنما


وضعیت نشر

چاپ شده درنشریه بین المللی با رتبه isc 

International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding 

چکیده

شرک در لغت به معنای در هم آمیختن دو ملک و دو سهم است. شرک عملی به معنای شریک گرفتن برای خداوند در عرض او است و به دو صورت شرک جلی و خفی است. شرک خفی در مرحله عبادت و اطاعت خداوند بروز و ظهور دارد؛ اطاعت از هوای نفس، تبعیت از شیطان، پیروی از طاغوتها؛ دنیادوستی، خودپرستی، اهتمام ورزیدن به برخی عادات و گرایشها رایج در بین برخی مؤمنین؛ از قبیل: دوستی با منکران خداوند؛ پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام؛ خشوع و خضوع داشتن برای غیر خداوند؛ بنده و اسیر دیگران بودن؛ بزرگداشت ثروتمندان و اهل ستم؛ همچنین ریا و سمعه... برخی از مراتب شرک در عمل می باشند. پژوهش مذکور با عنوان پیامدهای شرک عملی در ضلالت انسان باهدف روشنگری در این زمینه؛ به جهت حفظ دین از نفوذ خرافات و بدعت های نادرست؛ به دو روش نقلی و توصیفی به شیوه کتابخانه ای با استناد به کتاب شریف قرآن، نهج البلاغه، برخی کتب تفسیری، کلامی، اخلاقی، لغوی؛ به شرح و تبیین در این خصوص پرداخته است. شرک عملی دارای نتایج و پیامدهایی از قبیل حبط عمل؛ کاهش رزق و روزی؛ اضطراب و پریشانی؛ کوتاه شدن عمر در دنیا و آخرت؛ دوری از رحمت پروردگار؛ غضب پروردگار در دنیا و آخرت؛ سرگردانی؛ عدم نشاط در عبادت حسرت و...است.

 

کلیدواژه


پیامدهای شرک، شرک عملی، ضلالت انسان

  

برای مطالعه متن کامل مقاله فارسی ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...
مطالعه مقاله به زبان انگلیسی اینجا  را کلیک نمائید. 
 
کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.



  









آمار بازدید

  • بازدید این صفحه : 885

  • بازدید امروز : 107

  • کل بازدید : 996319

  • بازدیدکنندگان آنلاين : 1

اطلاعات تماس

  • آدرس: خیابان کوی نصر(گیشای سابق)-نبش فاضل شرقی-پلاک 19

  • تلفن: 88241491-88240932

  • نمابر: 88484803

  •                

صفحه اصلی|درباره ما|تماس با ما

.تمامی حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام می باشد