عنوان مقاله

بررسی تطبیقی مبحث اصولی ضد ( امر به شئ اقتضای نهی از ضد آن ) وثمره فقهی آن در اوامر قرآنی

نویسنده

نجمه سادات میرغفوریان

استادراهنما

خانم دکتر مظاهری

وضعیت نشر

انتشار ندارد

چکیده

اصولیین امر به شیء مقتضی نهی از ضد آن را، تعبیر به ضد کرده اند. ضد از مسائل علم اصول است و از مباحث الفاظ نیست، بلکه از مباحث عقلیه علم اصول است. اقوال دانشمندان علم اصول در این که آیا امر به شیء مقتضی نهی از ضد هست یا نه؟ مختلف می باشد، مشهور در میان قدماء اصولی در تعریف وجوب، واجب و حرام امر به شیء مقتضی نهی از ضد را آورده اند، اما متأخرین از شیخ انصاری به بعد می گویند امر به شیء مقتضی نهی از ضد خاص نیست. ضد در اصطلاح اصول عبارت است از هر چیزی که با مورد امر معاندت و منافات داشته باشد، دو قسم می باشد، یک ضد عام که امر عدمی است. و دیگری ضد خاص یعنی هر چیزی که با واجب معاندت دارد وامر وجودی است.اصولیین سه دیدگاه در ضد عام دارند، اقتضاء به صورت عینیت ، جزئیت و تضمنی، عقلی و التزامی، نتیجه اینکه با هیچ کدام از دیدگاه ها امر به شیء اقتضای نهی از ضد عام ندارد، در ضد خاص هم امر به شیء مطلقاً اقتضای نهی از ضد آن ندارد، و فعل امر برای تحریک مکلف نسبت به انجام مأ مورٌ به کافی می باشد. ثمره بحث ضد در امرهای قرآنی که عبادی باشند، مطرح می گردد و ثمره فقهی نزاع در مسئله ضد این است که اگر امر به شیء اقتضای نهی از ضد خاص  آن دارد، و ضد خاص یک عبادتی از عبادات باشد، آن عبادت فاسد و باطل می شود. اما اگر امر به شیء اقتضای نهی از ضد خاص  آن ندارد، عبادت باطل نمی شود. نکته مورد توجه این جا هست فقهای اصولی که مبنای امر به شیء اقتضای نهی از ضد خاص را قبول ندارند، اما در رساله های خود می گویند: اگر کسی ببیند مسجد نجس شده، نماز بخواند، نمازش باطل هست.

کلیدواژه

امر، نهی، ضد، ضدعام، ضد خاص

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...

 

عنوان مقاله

ارث زوجه از عقار ( اموال غیرمنقول )

نویسنده

نجمه سادات میرغفوریان

استادراهنما

خانم دکتر خدایی

وضعیت نشر

انتشار ندارد

چکیده

عقار به معنای دارایی غیر منقول مانند ملک، مزرعه و خانه می باشد. دلایلی بر ارث زوجه از قرآن، روایات و اجماع وجود دارد. در حرمان زوجه از عقار اقوال مختلف است و منشأ اختلاف نصوص وارد شده می باشد. آیه ارث هم بدون ذکر خصوصیت اموال از ارث زن و مرد به طور مطلق سخن می گوید. همچنین دلیل اجماع بر تخصیص آیه ارث هم ارزش ذاتی ندارد. وجمع بین آیه و روایات به صورتی است که حمل می شود بر عدم ارث زوجه از عین زمین و با ارث بردن او از قیمت زمین منافاتی ندارد.

از نظر نظام حقوقی ایران با بررسی های صورت گرفته، زوجه در صورت فرزندار بودن یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد و اگر فرزند نداشته باشد یک چهارم از کلیه اموال به ترتیب بالا می باشد.

 

کلیدواژه

ارث، ارث زوجه، عقار، عین، قیمت

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...

 


عنوان مقاله

بررسی شرایط عامه تکلیف

نویسنده

نجمه سادات میرغفوریان

استادراهنما

خانم دکتر خدایی

وضعیت نشر

انتشار ندارد

چکیده

تکلیف به معنای الزام به احکام خداوند با شرایط بلوغ، عقل، قدرت، علم (اختلافی)، اختیار و اسلام (مورد قبول اهل تسنن) شرایط ثبوت تکلیف بر انسان دو نوع است؛ شرایط شرعی و شرایط عقلی (که همان شرایط عامه تکلیف) شرایط عامه تکلیف: عقل ادراک و فهم اشیاء که علم و قدرت را برای تکلیف لازم می داند و اگر علم و قدرت که خود از شرایط عامه تکلیف هستند وجود نداشته باشد عقل می گوید تکلیف منتفی است و قبح عقاب بلا بیان دارد. علم را اشاعره از شرایط عمومی تکلیف می دانند و امامیه منجزیت تکلیف را با علم ثابت می کنند. اختیار انجام دادن کار از روی قصد و اراده بدون مشقت، قدرت یعنی استطاعت بر انجام کار که عقل آن را ثابت می کند. بلوغ نقطه آغاز مشمول تکلیف شدن دارای علائم مشترک احتلام و رویش مو، سن بلوغ که در سن بلوغ اختلافی است پسران پانزده سالگی و دختران نه سالگی علائم مختص بلوغ دختران حمل و حیض است که بلوغ شرط حیض و علامت بودن حیض مستندات فقهی دارد. از قرآن سن معنی برای تکلیف بدست نمی آید.

 

کلیدواژه

تکلیف، شرایط عامه تکلیف، عقل، بلوغ، قدرت، علم، اختیار

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...

آمار بازدید

  • بازدید این صفحه : 120

  • بازدید امروز : 12

  • کل بازدید : 274568

  • بازدیدکنندگان آنلاين : 5

اطلاعات تماس

  • آدرس: خیابان کوی نصر(گیشای سابق)-نبش فاضل شرقی-پلاک 19

  • تلفن: 88241491-88240932

  • نمابر: 88484803

صفحه اصلی|درباره ما|تماس با ما

.تمامی حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام می باشد