عنوان مقاله

بررسی تطبیقی نزول قرآن در شب قدر از دیدگاه زمخشری،فخررازی،علامه طباطبایی وعلامه جوادی آملی

نویسنده

نجمه سادات میرغفوریان

استادراهنما

ندارد

وضعیت نشر

انتشار ندارد

چکیده

قرآن کریم به عنوان راهنمای مردم به اتفاق اکثر مفسران درماه مبارک رمضان در شب با برکت قدر، به دلالت سه طائفه از آیات در سور دخان ، قدر و بقره نازل شده است. مفسران شب قدررا شب تقدیرو اندازه گیری امور می شمارند، البته به نظرفخر رازی قبل خلقت آسمان و زمین، مقادیر تقدیر شده و در شب قدر بر ملائکه آشکار می شود و علامه جوادی آملی معنای قدررا اعتباری نمی داند، بلکه بستگی به معرفت سالک دارد. به منظور فحص بالغ، مراقبت مستمر و ایجاد انگیزه برای عبادت بیشتر شب قدر مخفی مانده است. مفسران شیعه عقیده دارند، شب قدر پیش از اسلام بوده است اما بخاطر نزول قرآن کریم، شب قدر عظمت یافته است. قرآن کریم طبق آیات، دو نزول دفعی و تدریجی دارد، درتفسیر و بیان آن بین مفسران اختلاف می باشد، فخر رازی نزول دفعی به آسمان دنیا سپس به زمین به صورت تدریجی در شب قدر را بیان می نماید، زمخشری می گوید: قرآن کریم یکباره از آسمان هفتم  به آسمان دنیا فرستاده شده است، علامه طباطبایی قرآن را حقیقت محض بسیط می داند که در شب قدر بر قلب رسول خدا نازل شده و همین قرآن بعد آن که بشری و مفصل شد تدریجا در مدت 23 سال نازل شده است، از آنجا که بین آیات اختلاف نمی باشد، علامه جوادی آملی برای جمع بین دو نزول می فرمایند، نزول اجمالی در عین کشف تفصیلی می باشد، و قرآن  کریم دارای سه مرتبه عالی بسیط در ام الکتاب، متوسط در شب قدر و نازل تفصیلی طی 23 سال است.

 

کلیدواژه

نزول قرآن، نزول دفعی، نزول تدریجی، شب قدر، شب مبارک

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب... کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است. 

 

عنوان مقاله

معنا شناسی واژه دین در قرآن کریم بر اساس روابط همنشین و جانشین

نویسنده

نجمه سادات میرغفوریان

استادراهنما

آقای دکتر قربانعلی

وضعیت نشر

انتشار ندارد

چکیده

واژه دین و مشتقات آن 93 بار در قرآن کریم بکار رفته است و لغویون تا بیست معنا برای آن برشمرده اند اما در قرآن دو معنای آیین و کیش و یا قضاوت و داوری را می دهد. واژه دین به معنای کیش و آیین یکسری مفاهیم همنشین و جانشین دارد که ویژگی های دین مانند تسلیم در برابر خدا بودن، شرک نورزیدن به خدا، منشأ الهی دین و غیره از آن ها می باشد از دیگر همنشین های واژه دین، تعامل بین انسان و دین است که انتخاب دین، تفقه در دین و خالص ساختن دین برای خدا را شامل می شود. در آیات عبارت هایی همنشین واژه دین شده اند همانند شک، ارتداد، طعن و غیره که بار منفی دارند. صفات همنشین دین قیم و خالص و حق می باشند.  واژه دین به معنای قضاوت و داوری همنشین آن تصدیق و تکذیب دین و دیگری یوم الدین که از نام های قیامت است، می باشد. کلماتی همچون ملت، شریعت، شیعه، شرعه و منهاج واژه های جانشین واژه دین هستند.

 

 

کلیدواژه

دین، واژه دین، کیش و آئین، قضاوت و داوری، روابط همنشینی و جانشین

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب... کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.

 

عنوان مقاله

واو استیناف در ترجمه های قرآن  

نویسنده

فاطمه محرمی

استادراهنما

ندارد

وضعیت نشر

انتشار ندارد

چکیده

پژوهش حاضر پس از بررسی واو استیناف و گونه های نحوی و بلاغی آن، به ارزیابی دیدگاه‌های مختلف در الزام به ترجمه یا عدم ترجمه واو استیناف در ترجمه های قرآن کریم پرداخته است؛ برخی از مترجمین از ترجمه واو استیناف صرف نظر نموده ­اند و معتقدند که ترجمه آن مخالف زیبایی شناسی زبانی و ادبی است و عدم بکارگیری آن در زبان فارسی باعث زیبایی و استحکام جمله می شود. از سوی دیگر، وقتی در زبانی مانند فارسی واژه ای به نام استیناف وجود ندارد، بکارگیری و حفظ این واو در ترجمه دارای اشکال است و خواننده فارسی یا انگلیسی زبان آن را درک نمی کند و آن را به معنای واو عاطفه می داند. عده ای از مترجمین به استناد لزوم فهم آیات در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر، عدم راهیابی زوائد در ساحت کلام الهی، حکمت خداوند در بهره ­گیری از الفاظ و حروف و تقدم نزول قرآن بر توسعه منسجم دستور زبان عربی قائل به لزوم ترجمه واو استیناف شده ­اند. این مقاله پس از بررسی ادله دو دیدگاه، ادله دیدگاه دوم(مثبتین) را تقویت نموده و ترجمه واو استیناف را لازم می داند.

 

 

کلیدواژه

قرآن، ترجمه قرآن، واو استیناف، واو زاید، استیناف نحوی، استیناف بیانی

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید.  ادامه مطلب... کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.
  

عنوان مقاله

امر به معروف و نهی از منکر از منظر تفاسیر المیزان، مفاتیح الغیب و کشاف

نویسنده

فاطمه محرمی

استادراهنما

علی کربلایی پازوکی

وضعیت نشر

دارد. نشریه دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، سال 1397

چکیده

امر به معروف و نهی از منکر از احکام عملی مسلمانان است و آیات قرآن کریم آنان را به امر به معروف و نهی از منکر امر کرده است. اما  در مورد قلمرو ،شرایط وکیفیت وجوب اين واجب الهی در بین گرایش های کلامی مطرح در دنیای اسلام اختلاف دید گا هایی وجود دارد . مذاهب امامیه، معتزله و اشاعره علی رغم شباهت در بعضی ویژگی های امربه معروف و نهی از منکر، تفاوتهایی در این مسئله با یکدیگر دارند. این امر، موجب گردیده همواره بین مفسران و متفکران این سه مذهب تضارب آراء در مورد ویژگی های امر به معروف ونهی از منکر  وجود داشته باشد. تحلیل و نقد آراء کلامی و دیدگاههای این متکلمان و مفسرین اسلامی، موجب تبیین راه حق می شود.  این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل محتوا و به شیوه تطبیقی به واکاوی مسئله امر به معروف و نهی از منکر در آیات 104 و110 سوره آل عمران و 17 سوره لقمان از منظر سه مفسر برجسته اسلامی: علامه طباطبایی، فخر رازی و زمخشری، در تفاسیر المیزان، مفاتیح الغیب و کشاف می پردازد. اگرچه مفسرین فوق در اصل وجوب امر به معروف و نهی از منکر اتفاق نظر دارند و آن را اجماعی امت می دانند؛ اما در مورد کیفیت وجوب وشرایط آن  با هم اختلاف دیدگاه دارند.

 

کلیدواژه

امر به معروف"، نهی از منکر"،المیزان"،مفاتیح الغیب"،کشاف"

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.  

 

عنوان مقاله

معنا شناسی واژه اظهار در قرآن کریم

نویسنده

راضیه فلاحتی 

استادراهنما


وضعیت نشر

چاپ شده درنشریه بین المللی با رتبه isc 

International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding

چکیده

واکاوی واژه إظهار در قرآن با دقت در واژه ‏های هم ریشه، هم نشین و جانشین امری است که نوشتار حاضر بدان می‌پردازد. این پژوهش به صورت کتابخانه ای بوده و روش تحقیق در این نگارش توصیفی تحلیلی است . اصل و ریشه إظهار "الظهر" به معنی آشکاری در مقابل پنهانی است و إظهار‏، ایجاد این ظهور است . بررسی این نکته در هم نشینی "رسول"، "الدین" ، "اطفاء" و "إتمام" با واژه "إظهار" روشن تر می‏گردد. إظهار دین وظیفه ای است که رهبری آن به عهده "رسول دین" است که خلیفه خداست ، این مسئولیت همه جانبه است اما غلبه فرهنگی بر غلبه با جنگ و قتال ترجیح دارد و این نکته از دقت در آیات دیگر به جهت انسجام متن قرآن به دست می آید . تحقق وعده خدا " لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلُّهُ" به وسیله اتمام نور الهی به عهده پیروان رسول دین است. علو مقام شریعت الهی به گونه‌ای است که گرچه ممکن است پیروزی ظاهری گاهی با جبهه کفر باشد اما عزت و حکمت حقیقی و پایدار از آن عزیز حکیم خواهد بود که این مهم از رابطه إظهار با "غلبه" و "هیمنه"آشکار می‏گردد و مسلمانان را به این ضرورت توجه می‏دهد که وظیفه " إظهار دین " یعنی ابلاغ هیمنه و استحکام دین به جهت فحوای متعالی آن به عهده آنهاست . 

 

کلیدواژه

إظهار، علو، هیمنه، غلبه، قرآن

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.  مطالعه متن انگلیسی مقاله اینجا را کلیک نمائید. 



  


عنوان مقاله

بررسی صفات الهی، عزت، قدرت و علم نافذ در دعای سحر و ریشه های قرآنی آن 

نویسنده

مهلا شادمهر 

استادراهنما


وضعیت نشر

چاپ شده در دوفصلنامه تخصصی پژوهش های نوین در آموزه های قرآن و سنت ، سال چهارم، شماره هفتم، بهار و تابستان1400

چکیده

یکی از دعاهائی که شیعیان آن را در ماه مبارک رمضان می خواننددعای سحر است که با عبارت « اللّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ مِنْ بَهائِكَ بِأَبْهاهُ وَكُلُّ بَهائِكَ بَهِيٌّ» آغاز می شود. این دعا دارای مضامین توحیدی بوده و مورد توجه اندیشمندانی چون امام خمینی (ره) قار گرفته و بر آن شرحی نیز نگاشته اند.  این تحقیق به بررسی صفات الهی عزت ، قدرت ، علم نافذ در دعای سحر و ریشه های قرآنی آن می پردازد. روش جمع آوری مطالب این پژوهش به صورت کتابخانه و روش تحقیق توصیفی کاربردی است. با مطالعه ی این پژوهش به دست خواهد آمد که خدای عزیز؛ یعنی عزیز توانایی که مغلوب نمی شود و شکست ناپذیر است و هرصاحب عزتی از او عزت گرفته است. قرآن در این باره می فرماید« فَإِنَّ العِزَّةَ لِلَّهِ جَميعًا » صفت قدرت مستطیله ی خداوند؛ یعنی قدرتی که بر همه ی ممکنات قهر و غلبه دارد و اراده او به هیچ شرطی وابستگی ندارد:« وَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ » خدای علیم خدایی است مه به کل عالم احاطه ی شهودی داشته و اراده او در همه عوالم نافذ است: «  وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ » در این مقاله علاوه بر شناخت اجمالی صفات مذکور، توجه و تامل مخاطب به این موضوع معطوف خواهد شد که ادعیه ی معصومین علیهم السلام، تماماَ مطابق با مفاهیم قرآن و برخوردار از مشرب وحی الهی است. هم چنین به طور مختصر به این موضوع هم اشاره شده که انسان کامل مظهر همه ی اسماء و صفات خداوند حتی اسماء ذات الهی است و فرازهای توحید ذات در دعای سحر، ریشه قرآنی دارند.

 

کلیدواژه

توحید ذاتی ، تجلّی ، جلوه، دعای سحر  

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...کلیه حقوق مقاله برای نویسنده محفوظ است و انتشار مطالب مقاله با ذکر نویسنده آن بلامانع است.  



آمار بازدید

  • بازدید این صفحه : 818

  • بازدید امروز : 88

  • کل بازدید : 997448

  • بازدیدکنندگان آنلاين : 2

اطلاعات تماس

  • آدرس: خیابان کوی نصر(گیشای سابق)-نبش فاضل شرقی-پلاک 19

  • تلفن: 88241491-88240932

  • نمابر: 88484803

  •                

صفحه اصلی|درباره ما|تماس با ما

.تمامی حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام می باشد