عنوان مقاله

بررسی تطبیقی نزول قرآن در شب قدر از دیدگاه زمخشری،فخررازی،علامه طباطبایی وعلامه جوادی آملی

نویسنده

نجمه سادات میرغفوریان

استادراهنما

ندارد

وضعیت نشر

انتشار ندارد

چکیده

قرآن کریم به عنوان راهنمای مردم به اتفاق اکثر مفسران درماه مبارک رمضان در شب با برکت قدر، به دلالت سه طائفه از آیات در سور دخان ، قدر و بقره نازل شده است. مفسران شب قدررا شب تقدیرو اندازه گیری امور می شمارند، البته به نظرفخر رازی قبل خلقت آسمان و زمین، مقادیر تقدیر شده و در شب قدر بر ملائکه آشکار می شود و علامه جوادی آملی معنای قدررا اعتباری نمی داند، بلکه بستگی به معرفت سالک دارد. به منظور فحص بالغ، مراقبت مستمر و ایجاد انگیزه برای عبادت بیشتر شب قدر مخفی مانده است. مفسران شیعه عقیده دارند، شب قدر پیش از اسلام بوده است اما بخاطر نزول قرآن کریم، شب قدر عظمت یافته است. قرآن کریم طبق آیات، دو نزول دفعی و تدریجی دارد، درتفسیر و بیان آن بین مفسران اختلاف می باشد، فخر رازی نزول دفعی به آسمان دنیا سپس به زمین به صورت تدریجی در شب قدر را بیان می نماید، زمخشری می گوید: قرآن کریم یکباره از آسمان هفتم  به آسمان دنیا فرستاده شده است، علامه طباطبایی قرآن را حقیقت محض بسیط می داند که در شب قدر بر قلب رسول خدا نازل شده و همین قرآن بعد آن که بشری و مفصل شد تدریجا در مدت 23 سال نازل شده است، از آنجا که بین آیات اختلاف نمی باشد، علامه جوادی آملی برای جمع بین دو نزول می فرمایند، نزول اجمالی در عین کشف تفصیلی می باشد، و قرآن  کریم دارای سه مرتبه عالی بسیط در ام الکتاب، متوسط در شب قدر و نازل تفصیلی طی 23 سال است.

 

کلیدواژه

نزول قرآن، نزول دفعی، نزول تدریجی، شب قدر، شب مبارک

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...

 

عنوان مقاله

معنا شناسی واژه دین در قرآن کریم بر اساس روابط همنشین و جانشین

نویسنده

نجمه سادات میرغفوریان

استادراهنما

آقای دکتر قربانعلی

وضعیت نشر

انتشار ندارد

چکیده

واژه دین و مشتقات آن 93 بار در قرآن کریم بکار رفته است و لغویون تا بیست معنا برای آن برشمرده اند اما در قرآن دو معنای آیین و کیش و یا قضاوت و داوری را می دهد. واژه دین به معنای کیش و آیین یکسری مفاهیم همنشین و جانشین دارد که ویژگی های دین مانند تسلیم در برابر خدا بودن، شرک نورزیدن به خدا، منشأ الهی دین و غیره از آن ها می باشد از دیگر همنشین های واژه دین، تعامل بین انسان و دین است که انتخاب دین، تفقه در دین و خالص ساختن دین برای خدا را شامل می شود. در آیات عبارت هایی همنشین واژه دین شده اند همانند شک، ارتداد، طعن و غیره که بار منفی دارند. صفات همنشین دین قیم و خالص و حق می باشند.  واژه دین به معنای قضاوت و داوری همنشین آن تصدیق و تکذیب دین و دیگری یوم الدین که از نام های قیامت است، می باشد. کلماتی همچون ملت، شریعت، شیعه، شرعه و منهاج واژه های جانشین واژه دین هستند.

 

 

کلیدواژه

دین، واژه دین، کیش و آئین، قضاوت و داوری، روابط همنشینی و جانشین

برای مطالعه متن کامل مقاله ادامه مطلب را کلیک نمائید. ادامه مطلب...

 

آمار بازدید

  • بازدید این صفحه : 126

  • بازدید امروز : 9

  • کل بازدید : 274565

  • بازدیدکنندگان آنلاين : 2

اطلاعات تماس

  • آدرس: خیابان کوی نصر(گیشای سابق)-نبش فاضل شرقی-پلاک 19

  • تلفن: 88241491-88240932

  • نمابر: 88484803

صفحه اصلی|درباره ما|تماس با ما

.تمامی حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام می باشد