امام خامنه ای (مدظله العالی) :
من لازم مىدانم و بارها هم این نکته را گفتهام که همهى طلاب و همهى اهل منبر، یک دور آثار آقاى مطهرى را بخوانند. مرحوم شهید مطهرى (رضوان اللّه علیه) گرایش سلوکى و معنوى هم داشت؛ یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى امام، یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى مرحوم علامهى طباطبایى، یک مقدار هم بعدها با بعضى از اهل دل و اهل حال مأنوس و آشنا شده بود. ایشان اهل گریه و تضرع و دعاى نیمهشب بود؛ بنده از نزدیک اطلاع داشتم. در آثار ایشان این رشحهى معنوى، توحیدى و سلوک کاملًا مشهود است. یکى از کارهاى لازم در حوزهها مطالعهى آثار ایشان است. جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهرى آشنا شوند. اگر بنده مىخواستم برنامهى حوزهى علمیهى قم را بنویسم، بلاشک یکى از مواد برنامه را این مىگذاشتم که کتابهاى آقاى مطهرى خوانده شود، خلاصهنویسى شود و امتحان داده شود. البته در این آثار هم نباید متوقف شد.
بیانات در دیدار علما و روحانیون استان همدان۱۵/ ۰۴/ ۱۳۸۳
پیشینه طرح :
مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام) باتوجه به ضرورت کارآمدی و پاسخگویی طلاب نسبت به شبهات سطح جامعه و توصیه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) به بهره مندی طلاب از آثار شهید مطهری (رحمة الله علیه) ، در برنامه ریزی آموزشی طلاب اقدام به برگزاری سیرمطالعاتی شهید مطهری نموده است. این طرح با همکاری دبیرخانه بینش مطهر به مدیریت جناب آقای هاشمی گلپایگانی تنظیم شده و از سال 1389 به اجرا در آمده که به لطف خداوند از ثمرات خوبی برخوردار بوده است.
اهداف طرح:
1. ایجاد نهضت کتابخوانی، مطالعه و مباحثه از آثار شهید مطهری ، بین طلاب به صورت فراگیر، مستمر و برنامهریزی شده؛ چرا که «این مباحث و گفتارهایی که آن عالم دلسوز و مؤید من عندالله به آنها پرداخته است، چه مباحث اجتماعی و چه مباحث فلسفی خاص، یکایک آنها برای جامعه لازم و حیاتی است».
2. پرداختن عمیق و دقیق به خود آثار، که حقیقتاً آثار ایشان گنجی از معارف اسلامی است که علیرغم معروفیت شخصیت شهید مطهری، هنوز خیلی از زوایای اندیشه او ناشناخته و چه بسا در میان همایشها و سمینارها، بروز و ظهور اندیشه ایشان مستور و مهجور مانده است.
3. ایجاد نظام فکری برای طلاب، بر اساس این آثار زیرا تأکید بر این است که طلاب در مواجهه با مسائل و شبهات جدید پاسخگو باشد. اگر سخن از پلورالیزم است، اگر شبهات خاتمیت با رنگ و بوی دموکراسیخواهی مطرح میشود، اگر تفکرات لیبرالیسم و سکولاریسم به میدان میآید باید کسی که آثار شهید مطهری را در یک نظام فکری فرا گرفته بتواند با چنین سرمایهای به مصاف شبهات و اشکالات جدید در حد توان برود.
4. عمق بخشیدن و ادامه حرکت و عدم توقف در آثار شهید مطهری همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره فرمودند. و چگونگی این مسأله، بسیار حائز اهمیت است. به نظر میرسد در حال حاضر مطالعه آثار شهید مطهری، برای اسلامشناسی شرط لازم است، ولی کافی نیست. توضیح اینکه حضرت امام در اواخر عمر شریف خود به صورت جدی به طرح مسأله اسلام ناب پرداختند، اسلامی که از اسلام تحجر و جمود و سکون، از اسلام آمریکایی و سکولاریزم و روشنگرنمایی غربی جدا است؛ ایشان بارها به معرفی و توضیح و تفسیر زوایای مختلف اسلام ناب پرداختند، ولی آنچه مهم است ثمره این اسلام ناب در تربیت شاگردان و بزرگانی است که عمدتاً سکان هدایت جامعه مورد نظر امام را بر عهده گرفتند. در میان همه این بزرگواران به یقین آثار شهید مطهری، که بیاستثناء با مهر و امضای امام تأیید شده است، مهمترین تبلور فکری اسلام ناب مورد نظر امام میباشد. همان آثاری که ولی معظم فقیه تصریح و تأکید فرمودهاند که آثار ایشان مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی است و لاغیر.
5. بسط و نشر اندیشه و فکر در سطح جامعه، که آن نیز از اهم مسائل است. چه بسیارند کتابها و پایان نامهها و سخنان خوب علمی که کاربردی جز پرکردن قفسههای کتابخانهها ندارد. علم اسلامی، علمی است که مفید به حال جامعه و جوابگوی مسائل مردم باشد. و طلاب باتوجه به وظیفه خطیر تبلیغ و پاسخگویی به مردم لازم است نسبت به این مباحث تسلط کافی و جامع داشته باشند.
6. آشنایی با مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی و نظامسازی فکری برای حاکمیت اسلامی و جامعه آرمانی مهدوی.
7. پاسخگویی به سؤالات و شبهات اعتقادی جامعه و جوانان برای جلوگیری از پیدایش لغزش و انحراف.
8. کسب توانمندی لازم جهت مواجهه صحیح علمی با اندیشههای معارض و انحرافی.
9. کادر و نیروسازی علمی ـ دینی و تربیت مربی بینش مطهر.
ضرورت اجرای طرح:
با توجه به اهمیت آثار شهید مطهری از یک سو و نیاز مبرم جامعه اسلامی به اندیشه های اسلامی از سوی دیگر، ضرورت پرداختن به آثار شهید مطهری، از واجبات فرهنگی جامعه است. همان طور که ولی معظم فقیه فرمودند:
«راه گسترش و پیشرفت و شکوفایی فرهنگی جامعه بر مبنای آثار شهید مطهری است».
این درجه از اهمیتی که بر آثار شهید مطهری مترتب است، نیاز طلاب، باتوجه به وظیفه خطیر پاسخگویی و فرهنگ سازی در جامعه را، نسبت به یک نهضت کتابخوانی، مطالعه و مباحثه از آثار ایشان به صورت فراگیر، مستمر و برنامه ریزی شده واضح و مبرهن می نماید.
مراحل اجرای طرح:
1. سیر مطالعاتی در 4 سطح و 11 مرحله انجام می گیرد.
2. در هر مرحله به دلیل حجم بالای دروس رسمی طلاب، یک کتاب که (براساس مراحل دبیرخانه بینش مطهر) نسبت به سایر کتابها مبنایی تر است توسط مربی تدریس می شود و محتوای سایر کتابها توسط مربی تبیین و توضیح داده خواهد شد و در پایان ترم از کتاب تدریس شده امتحان گرفته می شود.
3. امتحان هر کتاب پایان نیمسال تحصیلی طلاب و همزمان با سایر امتحانات دروس رسمی حوزه توسط معاونت آموزش ، در جدول زمانبندی امتحانات می باشد.
جدول سیر مطالعاتی طلاب:
جدول سیر مطالعاتی طلاب دوره 5 ساله (تمام وقت)
|
پایه تحصیلی
|
نیمسال اول
|
نیمسال دوم
|
اول
|
آزادی انسان
|
سیره نبوی
|
دوم
|
نهضت حسینی
|
تربیت و رشد اسلامی
|
سوم
|
مبانی حقوق زن و مرد در اسلام
|
اسلام و ملی گرایی
|
چهارم
|
اسلام و توسعه
|
انسان شناسی
|
پنجم
|
نهجی به نهج البلاغه
|
خداشناسی
|
تدوین پایان نامه
|
پیامبرشناسی
|
جدول سیر مطالعاتی طلاب دوره7 ساله (پاره وقت)
|
پایه تحصیلی
|
نیمسال اول
|
نیمسال دوم
|
اول
|
آزادی انسان
|
سیره نبوی
|
دوم
|
نهضت حسینی
|
تربیت و رشد اسلامی
|
سوم
|
مبانی حقوق زن و مرد در اسلام
|
اسلام و ملی گرایی
|
چهارم
|
ولایت فقیه و روحانیت
|
اسلام و توسعه
|
پنجم
|
انسان شناسی
|
نهجی به نهج البلاغه
|
ششم
|
علم اخلاق
|
خداشناسی
|
هفتم
|
جامعه و تاریخ در قرآن
|
پیامبرشناسی
|
تدوین پایان نامه
|
رستاخیز
|