چاپ        ارسال به دوست

شفاءالصدور فی شرح زیارت عاشورا

 

عنوان کتاب شفاءالصدور فی شرح زیارت عاشورا
نویسنده  میرزا ابوالفضل تهرانی
ناشر  اسوه
نشانی تهران - خ انقلاب - ابتدای پل کالج - مقابل خ خارک - پ 787 
مشخصات شرح زیارت عاشورا

 

این کتاب که از مفصل‌ترین کتاب‌ها در شرح  زیارت عاشورا است؛ در سال ۱۳۰۹ هجرى، به زبان فارسی نوشته شده و به دلیل احاطه علمى مؤلف بر فقه و اصول وحدیث و علم هیئت و ادبیات عرب و ... نکات گوناگونى و فوائد مهمى از هر علم در این کتاب آمده است. براى عظمت کتاب همین بس که همانند میرزای شیرازی در تقریظى که براى آن نوشته می‌فرماید: « کتاب شریف «شفاء الصدور» الحق کتابی است در نهایت خوبی و تمامیت و متانت و جامع بین مراتب تحقیق و تتبع، و محیط به ذکر فضایل و معارف برای اصناف و طبقات...» 

 

در این کتاب، چند بحث تحقیقی و بسیار با دقت و جامع آمده که به این تفصیل و استدلال متقن، مطمئناً در هیچ کتابی نخواهید خواند. و این ـ بحمد الله تعالی ـ از مختصات این کتاب است که باید غنیمت شمرد، مانند:‏

 

‏‏۱. بحث در این‌ که اولاد امام علی و زهرای اطهر، و نو‌ه‌ها و نتیجه‌های ایشان، چه پسری و چه دختری ـ و هرچه پایین‌تر بروند ـ آیا فرزندان حضرت رسول(ص) هستند؟! یا نه؟! و گفته‌ایم: البته فرزندان آن حضرت می‌باشند. ‏

 

‏‏۲. چرا نوه‌ها و نتیجه‌های دختری حضرت علی و زهرا (ع) نباید خمس بگیرند، با این‌که فرزندان پیغمبر ـ و اولاد حضرت هاشم ـ علیهم‌السلامند.‏

 

‏‏۳. بحث در موضوع تربت امام حسین(ع) و این‌که خوردن تقریباً به مقدار یک نخود از خاک قبر، از کجا تا کجا است؟! و این حکم ـ یعنی خوردن خاک، مختصّ و انحصاری خاک قبر مطهر اباعبدالله(ع) است.‏

 

‏‏۴. حکم روزه‌ی عاشورا، که گفته‌ایم: استحبابی ندارد، بلکه ـ بر حسب موارد، و نیت ـ یا مکروه است یا حرام و یا کفر. ‏

 

‏‏۵. بحث در این ‌که ناصبی، کیست؟! و نواصب، کدامند که محکوم به کفر و نجس‌اند.‏

 

‏‏۶. این‌که معاویه و کسانی نظیر او ـ در نفاق و فساد و افساد ـ جزء اصحاب رسول الله(ص) نیستند. ‏

 

‏‏۷. حکم لباس سیاه که گفته‌ایم: برای عزای حضرت سیدالشهدا و سایر معصومین معظم(ع) مستحب است، نه مکروه.‏

 

‏‏۸. شهدای عزیر طَفّ، چند نفرند؟! ‏

 

‏‏۹. چرا در این زیارت می‌گوییم: اللهمّ العن بنی امیّه قاطبه، با این‌که می‌دانیم در بنی ‏امیه نیز افراد شایسته ـ اگرچه بسیار کم ـ حتی از اصحاب ائمه علیهم السلام و شیعیان بااخلاص بوده و هستند؟! ‏

 

‏‏۱۰. ملاحظه و مقایسه‌ی دو فتوا از دو عالم بزرگ اهل تسنن ـ عبدالقادر جیلانی، و ابن حجر ـ که هر دو تن، جدّاً و بی‌تردید، دشمن شیعیانند. و فتوا و سخن هر یک ـ در مورد عزاداری، و مسائل مربوط به عاشورا ـ کاملاً در تضاد و مخالف و رودرروی هم‌اند. البته، یکی ـ یعنی فتوا و سخنان عبدالقادر جیلانی ـ بر خلاف رأی و عمل شیعیان است و دیگری ـ یعنی فتوا و نظر ابن حجر ـ صد درصد به نفع ما. و ما با استدلال قطعی‌ گفته‌ایم که این‌جا، سخن «ابن حجر»، و نه عبدالقادر، صحیح و پذیرفته می‌باشد.‏

‏‎


١٥:٤١ - جمعه ١٢ شهريور ١٤٠٠    /    شماره : ٤٩٤    /    تعداد نمایش : ١٩٧



خروج




آمار بازدید

  • بازدید این صفحه : 21426

  • بازدید امروز : 95

  • کل بازدید : 998935

  • بازدیدکنندگان آنلاين : 1

اطلاعات تماس

  • آدرس: خیابان کوی نصر(گیشای سابق)-نبش فاضل شرقی-پلاک 19

  • تلفن: 88241491-88240932

  • نمابر: 88484803

  •                

صفحه اصلی|درباره ما|تماس با ما

.تمامی حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام می باشد