معصومه سادات صادقی قائم مقام مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران صبح امروز در جلسه اخلاق طلاب با اشاره به فراز «و اختارکم لسره» در زیارت جامعه کبیره گفت: سرّ و غیب مشترکاتی دارند ، اما نکته مهم این است که سرّ یک وادی ویژه دارد و غیر از بحث غیب است.
وی ادامه داد: غیب به اموری گفته می شود که خود به خود مخفی و ناپیداست و اصراری بر مخفی نگه داشتن آن نیست اما سرّ ، رازی است که اصرار بر مخفی نگه داشتن آن هست.
صادقی افزود: توقف در لایه آشکار پدیده ها عامل غفلت ما از عالم سرّ است.
مدیر مدرسه علمیه الزهراء (علیهاالسلام) ضمن اشاره به سرّ در آیات وروایات گفت: وقتی به آیات و روایات نگاه می کنیم ، سرّ یک ماهیت نورانی دارد و لایه سر وجودی ما که این ماهیت در آن هست به دست امام معصوم حیّ است که در آن زمان وجود دارند.
وی ادامه داد: اگر این لایه سر وجودی را به دست امام زمان بدهیم ، امام این لایه وجودی را می شناسند و به خوبی انسان را بالا می کشند و نمی گذارند در گودال سقوط کنند.
این استاد سطح عالی حوزه با بیان این سوال که چگونه لایه سر وجودی را به دست امام معصوم بدهیم اظهار داشت: با تمسک به ثقلین است که می توانیم این طناب سرّ وجودی را به دست امام معصوم بدهیم. ما باید خودمان را در معرض قرآن و عترت قرار دهیم؛ اگر این اتفاق افتاد و به ثقلین عمل کردیم لایه سرّ وجودی ما در دست امام معصوم است.
مدیر مدرسه علمیه الزهراء (علیهاالسلام) با بیان فراز «واجتباکم بقدره» گفت: در این فراز نکته ظریف و دقیقی وجود دارد که ما می گوئیم مقام شما ائمه اینقدر شامخ و والاست که فقط خداوند می تواند شما را برگزیند.
وی ادامه داد: اجتبا به معنی جمع کردن همراه با گزینش برای یک امر والا و عالی است. لذا خداوند ائمه را براساس ویژگی هایی که در خود جمع کرده اند و داشتند برای مقام والای هدایت برگزید و امر هدایت انسان ها را به آنها سپرد.
صادقی افزود: این جمله ناب دو معنی دارد : یکی اینکه شما را مستقیما و بلاواسطه هدایت کرد زیرا بین شما و او واسطه ای نیست. دیگر آنکه شما را قوی گردانید که از طرف او به نمایندگی او ، هادی و راهنمای تکوینی و تکلیفی دیگر موجودات باشید.
این استاد سطح عالی حوزه در پایان با بیان حدیثی از امام حسن عسگری علیه السلام گفت: در نامه ای که یکی از افراد از حضرت می پرسد که بین شیعیان شما دسته بندی شده مگر می شود که همه دم از یک امام و یک راه بزنند ولی بینشان اختلاف باشد؟ حضرت می فرمایند: یک گروه به حبل الحق مستمسک هستند و مستقیم به خانه ما آمده و مطالب را از خود ما گرفته اند. یک گروه هم حق را از اهلش نگرفته اند که مانند تخته چوب روی موج دریا هستند کهدر آرامش و ساکن بودن تابع موج دریا هستند. یک طبقه هم هستند که مخالف همه چیز هستند اینها را رها کن چه آن کس که به می زند و چه آن کس که به راست می زند چون اینها هیچ کدامشان اهل حق نیستند.
صادقی در پایان خاطرنشان کرد: پس اینکه طناب سّر وجودی دست امام زمان (عج الله تعالی فرجه) باشد این است که حق را مستقیم از اهل بیت (علیهم السلام) بگیریم . زیر پرچم کسی سینه بزنیم که اهل حق باشد. حق را بشناسیم و با آن اهل حق را بشناسیم.