چاپ        ارسال به دوست

مباهله، واجب رکنی ولایت

معصومه سادات صادقی ضمن تبریک و بزرگداشت روز مباهله گفت: ، مباهله جزء واجبات ركنی ولایت است، اگر غدیر عید ولایت است مباهله عید فضیلت است پس جا دارد که نظر به اهمیت روز مباهله ونقشی که این واقعه در اعتقادات مبنایی مسلمانان وشیعیان دارد، برنامه های ویژه ای برای این روز در سراسر کشور طراحی و احرا شود.


معصومه سادات صادقی مدیر مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، ضمن گرامیداشت روز مباهله پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) با اشاره به آیه 61 سوره آل عمران گفت: به تبیین این واقعه تاریخی پرداخت و گفت: در این آیه شریفه خداوند کلمه «نَبْتَهِلْ» را بیان فرموده اند که از ريشه‏ى «ابتهال» به معناى بازكردن دست‏ها و آرنج‏ها براى دعا، به سوى آسمان است و اين آيه به دليل اين واژه، به آيه‏ى مباهله معروف گشته است.

وی ادامه داد: مباهله، يعنى توجّه و تضرّع دو گروه مخالف يكديگر، به درگاه خدا و تقاضاى لعنت و هلاكت براى طرف مقابل كه از نظر او اهل باطل است.


مدیر مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام) با تاکید بر اینکه مباهله نشان دهنده صدق ادعای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و همراهان ایشان است اظهار داشت: خداوند به پیامبر خود دستور می‌دهد که هر گاه پس از این همه استدلال بر حقانیت اسلام و رد باورهای نادرست مسیحیان، باز کسی درباره‌ی حضرت عیسی (علیه السلام) با تو به محاجه پرداخت، به او پیشنهاد مباهله کن؛ به این صورت که شما و طرف مقابل هر دو، پسران، زنان و خودتان را حاضر سازید و نفرین کنید که خداوند طرف دروغگو را رسوا سازد.


وی افزود: مسأله ‌ی مباهله به این شکل که تا آن زمان در بین عرب سابقه نداشت راه حل نهایی برای تشخیص حق از ناحق است و حکایت از ایمان و صداقت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در دعوت خود می کند؛ زیرا امکان ندارد کسی به تمام معنا به ارتباط خویش با پروردگار ایمان نداشته باشد و وارد چنین میدانی گردد و از مخالفان خود دعوت کند که بیایید با هم از درگاه خدا بخواهیم تا دروغگو را رسوا سازد؟!


صادقی ادامه داد: مسلماً ورود در چنین میدانی بسیار خطرناک است؛ زیرا اگر دعا به اجابت نرسد و اثری از مجازات مخالفان آشکار نشود، نتیجه‌ای جز رسوایی برای دعوت کننده عابد نخواهد شد. و امکان ندارد و آدم عاقل و فهمیده بدون اطمینان به نتیجه، در چنین مرحله‌ای گام بگذارد، از این جا است که گفته اند دعوت پیامبر(صالی الله علیه و آله و سلم) به مباهله، یکی از نشانه های صدق دعوت و ایمان قاطع او است، قطع نظر از نتایجی که بعدا از مباهله به دست آمد.


این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به جایگاه خاص اهل بیت (علیهم السلام) در این واقعه تاریخی اظهار داشت: مباهله یک پیام آسمانی جاودانه درنمایاندن عظمت اهل بیت رسول خدا ست، مباهله تجلی یک باور بالنده وبارور، در یادآوری جایگاه بلند علی است. امروز بیانگر شکوه شاهکار آفرینش بانوی بانوان جهان حضرت فاطمه است، مباهله یادآور منزلت بالای دو گل خوشبوی خلقت حسن وحسین است.
وی در ادامه باتوجه به حضور و همراهی اهل بیت (علیهم السلام) با رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز مباهله گفت: امروز روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می آورد، که متأسفانه، این روز در نزد ما خیلی جلال و شكوه ندارد، وکمتر به عظمت و گرامی داشت این روز بزرگ می پردازیم.


صادقی با اشاره به کلام آیت الله جوادی آملی در خصوص روز مباهله بیان کرد: آیت الله جوادی آملی در مطلبی درد مندانه می فرماید: از غریب ترین ایام زندگی ما ایام مباهله است. خیلی از ما عالمانه حرف می‌زنیم و عوامانه فكر می‌كنیم در نتیجه آن اركان ولایت را تقریباً از دست می‌دهیم، در حالی که آن اجزای غیر ركنی را خیلی محترم می‌شمریم مانند اول ذیحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امیر با فاطمه زهرا(سلام الله علیهما) است، که اینها جزء واجبات غیر ركنی است.
وی ادامه داد: در نماز یك واجب ركنی داریم یك واجب غیر ركنی، در خصوص امامت و ولایت نیز همین طور است؛ غدیر جزء واجبات ركنی امامت است، مباهله جزء واجبات ركنی ولایت است، با سال روز ازدواج فرق می‌كند.


صادقی ضمن بیان غربت روز مباهله در میان افراد و رسانه ها گفت: با وجود اهمیت مباهله و اینکه واجب رکنی ولایت است، نه رسانه‌ها از آن نام می‌برند و نه حوزه‌ها خبری هست! آن وقت آن مسائل واجبات غیر ركنی را خیلی دامن می‌زنیم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزای نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غیر ركنی است اما ركوع و سجود واجب ركنی است.

مدیر مدرسه علمیه الزهراء (علیهاالسلام) به اهمیت احیای این روز در کشور تاکید کرد و گفت: اگر غدیر عید ولایت است مباهله عید فضیلت است، پس جا دارد که نظر به اهمیت روز مباهله و نقشی که این واقعه در اعتقادات مبنایی مسلمانان وشیعیان دارد، با برگزاری برنامه های از قبیل: بزر گداشت غدیر تا مباهله، ترویج روز مباهله با کارهای هنری زیبا بخصوص برای کودکان و تشکیل مجالس خاص این روز با سخنرانی ومداحی درکنارقرائت دعای مباهله ،در سرتاسر ایران ،فرهنگ مباهله را در این روز احیا نماییم .

این استاد حوزه با اشاره به اینکه آیه مباهله، برترین فضیلت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در قرآن کریم است، بیان کرد: روایتی از امام رضا (علیه السلام) در این زمینه هست که روزى مأمون از حضرت رضا (علیه السلام) سؤال کرد: بزرگترين فضيلت امير المؤمنين عليه السّلام که قرآن بر آن دلالت می کند، چیست؟ حضرت رضا(علیه السلام) فرمود: این فضيلت امیرالمؤمنین علیه السلام (که می گویی) در آيه مباهله است، آن جا كه خداوند مي فرمايد: «هرکس بعد از آنچه از علم برایت آمده است، با تو مخاصمه کند، بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان، خودمان و خودتان را فراخوانیم. سپس مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم» (بر اساس این آیه) رسول خدا صلّی الله علیه و آله، حسن و حسین علیهماالسلام را به عنوان پسرانش، فاطمه عليها السّلام را به عنوان زنانش، و امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان نفس خود آورد. از آنجا که هیچ یک از مخلوقات خداوند، بالاتر و برتر از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نیست، در نتیجه بنابر حکم خداوند عزّ و جلّ، کسی برتر از نفس رسول خدا صلّی الله علیه و آله نخواهد بود.


معصومه سادات صادقی درخصوص اینکه از اهل سنت هم روایت های متعددی درباره روز مباهله وجود دارد تصریح کرد: روایت های متعددی در این زمینه وجود دارد که به دومورد اشاره می شود :1-طبری از علمای بزرگ اهل سنت در تفسیر 30 جلدی جامع البیان فی تاویل القرآن خود در ذیل آیه مباهله آورده است که :وقتی آیه مباهله نازل شد پیامبر "صلی الله علیه وآله "به دنبال حضرت علی وفاطمه وحسن وحسین "علیهم السلام"فرستاد تا برای مباهله با مسیحیان نجران نزداو حاضر شوند
2-فخر رازی از علمای مفسر اهل سنت در قرن 6و7در تفسیر 32 جلدی خود در ذیل این ایه آورده است که:معاویه جریان ضد دینی خود رادر حذف نام وآثارنبوت رسول الله" صلی الله علیه وآله "متمرکز نموده بود. اوبه عمرو عاص گفته بود که نعوذ بالله نام محمد " صلی الله علیه وآله "را دفن خواهم کرد وی تلاش زیادی در جعل حدیث بر علیه امام علی "علیه السلام"نمود ،همچنین در اعتراض به سعد ابی وقاص که چرا سعد امام علی "علیه السلام "را مورد لعن خود قرار نمی دهد گفت : مایمنعک ان تسب ابا تراب؟چرا ابو تراب را لعن نمی کنی ؟سعد در پاسخ به او به ماجرای مشهور منزلت وپرچم دادن رسول خدا " صلی الله علیه وآله "در جنگ خیبر به امام علی "علیه السلام"وآیه مباهله اشاره می کندوتاکید می کند که آیه شریفه 61سوره ال عمران : «... فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمُ‏ْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتهَِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْکَذِبِین"در شان علی "علیه السلام "وفاطمه وحسن وحسین "علیم السلام "نازل شد وپیامبر بعد از نزول آیه فوق گفت :اللهم هولاءاهل بیتی؛ خدایااینها اهل بیت من هستند .آن گاه به معاویه گفت:اهل بیت پیامبر را مورد سب خود قرار نمی دهم .(صحیح مسلم ج7 ص120 باب فضایل علی بن ابی طالب"علیه السلام")


مدیر مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام) ضمن بیان اینکه آیه مباهله، اثبات امامت حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) است، گفت: شیخ مفید(رحمه الله علیه)در اثبات برترى امام على‏ (علیه السلام) بر همگان به‏ جز رسول ‏خدا (صلی الله علیه و آله)، چند استدلال ذکر مى ‏کند و پیش از هر دلیل دیگرى به سراغ آیه مباهله (آل عمران: ۶۱) مى ‏رود و مى‏ گوید: این آیه مى ‏فهماند که على‏ (علیه السلام) به ‏منزله جان رسول‏ خداست و مى ‏دانیم که رسول‏ خدا (صلی الله علیه و آله) در میان همه انسان‌ها افضل است ،پس على افضل از همه انسان‌ها به ‏جز رسول ‏خداست.


وی در پایان خاطرنشان کرد : در این آیه «ابنائنا» بر حسن و حسین‏ (علیهما السلام) صدق مى‏کند و منظور از «نساءنا»، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مقصود از «انفسنا»، على‏ (علیه السلام) است و منظور از «نفس» چیزى همانند خون و هوا که قوام پیکره مادى انسان بدان مى‏ باشد، نیست و مراد از «انفسنا»، رسول‏خدا(صلی الله علیه و آله)نیست؛ چرا که درست نیست انسان به سوى خود، نفس خود را فراخواند بلکه مراد کسى است که در عزت، کرامت، محبت، ریاست، ایثار، بزرگى و جلالت در نزد خداوند سبحان جایگاهى چون رسول‏ خدا (صلی الله علیه و آله) داشته باشد.

این خبر را در حوزه نیوز هم می توانید بخوانید. کلیک نمائید.

 http://www.hawzahnews.com/news/861785/%D8%B7%D8%A8%D9%82-%D8%A2%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%87%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%B5-%D8%A7%D8%B3%D8%AA


١٤:١٥ - دوشنبه ٤ شهريور ١٣٩٨    /    شماره : ٣١٨    /    تعداد نمایش : ١٠٤٩



خروج




آمار بازدید

  • بازدید این صفحه : 420332

  • بازدید امروز : 2351

  • کل بازدید : 995744

  • بازدیدکنندگان آنلاين : 1

اطلاعات تماس

  • آدرس: خیابان کوی نصر(گیشای سابق)-نبش فاضل شرقی-پلاک 19

  • تلفن: 88241491-88240932

  • نمابر: 88484803

  •                

صفحه اصلی|درباره ما|تماس با ما

.تمامی حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام می باشد