چاپ        ارسال به دوست

درآغاز دهه ی پنجم انقلاب اسلامی وگام دوم آن

تحلیلی نوین از انقلاب اسلامی در چارچوب فلسفه تاریخ انبیاء

 

نسشت کارگاهی تحلیلی نوین از انقلاب اسلامی در چارچوب فلسفه تاریخ انبیاء، مبین تعریف«حوزه انقلابی» و هندسه وظایف آن درآغاز دهه ی پنجم انقلاب اسلامی وگام دوم آن برگزار شد.

این نشست که صبح امروز در راستای نمایشگاه پنجاه سال پژوهش در مسیر انقلاب فرهنگی، بستر تحقق تمدن نوین اسلامی با همکاری حسینیه اندیشه قم در مدرسه علمیه الزهراء علیهاالسلام برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین روح الله صدوق ضمن اشاره به مراحل رشد انسان و نیازهایی که انسان در هر مرحله از وجود و مسیر رشد خود دارد, گفت: در اعتقادات هم همین مسیر و مراحل وجود دارد لذا تاریخ و اعتقادات را باید در یک بستر رشد معنا کرد. و هرمرحله نسبت به مرحله قبل کمال است و این به معنای نقص دوره قبل نیست همچنان که در دوره رشد انسان هم مراحل اولیه رشد را ناقص نمی گوئیم. اما اگر مراحل رشد را پشت سرگذاشته باشیم ولی هنوز به مناسبات مراحل قبلی پایدار باشیم این نقص است. لذا اگر بشر هزار سال از او گذشت و رشد نکرد می گوئیم ناقص است ولی اگر در مراحل رشد بوده می گوئیم به سمت کمال در حرکت است.

وی در ادامه با اشاره به سه عالم قبل از دنیا، دنیا و بعد از آن اظهارداشت: عالم دنیا سه مرحله دارد ، اول از هبوط حضرت آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) تا بعثت که خصوصیت آن، فتنه های ابلیس و نظام کفر است که از نوع حسی است. 124 هزار پیامبر در این مرحله ظهور پیدا کردند که شاخصه اصلی این دوران تقیه مقابل کفر است که اگر یار نبود در مقابل کفر تقیه صورت گیرد و در صورت وجود یاران مقابله با کفر انجام می شود. و تشکیل امت دینی در این مرحله اتفاق افتاده است.

مرحله دوم از بعثت تا ظهور است که فتنه های ابلیس در این دوران عقلی می شود ، بت پرستی حسی در این دوره پایان یافته و بت پرستی عقلی (مدرن) رواج پیدا کرده است.  شاخصه اصلی این دوره این است که با بعثت کفرجلی برداشته می شود ولی تقیه با نفاق هست که برای دفاع از اصل دین موضوعیت دارد  و در این مرحله حکومت دینی تشکیل شده است.

مرحله سوم از ظهور تا قیامت است که فتنه ها روحی و شهودی است و تمدن دینی در این مرحله شکل می گیرد.

مسئول حسینیه اندیشه قم  با اشاره به تشکیل امت دینی در دوره اول افزود: تشریع امت در دوران حضرت نوح اتفاق افتاد که مامور به تشکیل امت دینی بودند که علیرغم مرارت هایی که متحمل شدند این امر تحقق پیدا نکرد و همه اهل زمین نابود شدند لذا سایر انبیاء مامورند که تحقق امت دینی را پیگیری نمایند که در زمان حضرت موسی امت دینی تشکیل می شود و در این فضا تشریع حکومت هم اتفاق می افتد و مامور به تشکیل حکومت دینی می شوند اما با کارشکنی های بنی اسرائیل این مسئله تشکیل حکومت به عقب می افتد تا دوران بعثت که حکومت دینی تشکیل می شود و تشریع تمدن به معنای رفع همه نیازهای بشر حول محور امام صورت می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین صدوق ضمن اشاره به ماجرای سقیفه که باعث شد تشریع تمدن زمین بخورد گفت: ماموریت اصلی در دوران بعثت این بود که حکومت تشکیل شود و ظرفیت تشریع تمدن هم ایجاد شود لذا زمانی که حکومت دینی تشکیل شده باشد بازگشتش به مرحله قبل (جاهلیت) ممتنع است. اگر قرار باشد حکومت و حاکمیت اسلام به قبل برگردد، امام و پرچمدارتوحید مامور به قیام است و لوفردا که هیچ یاری نداشته باشد.

وی با بیان ماموریت امام افزود: امام دو ماموریت دارد اول اینکه حاکمیت اسلامی به کفر برنگردد و دوم اینکه جامعه به سمت تحقق تمدن حرکت نماید. لذا در جایی که تفاوت   بین حکومت اسلامی و کفر می شود، امام سکوت نمی کند ولی آنجایی که تفاوت بین تحقق حکومت و تشریع تمدن می شود امام برای حفظ اسلام سکوت می کند تا پایه های نظام اسلامی را حفظ کرده و به سمت تمدن اسلامی پیش ببرد ولو اینکه ظاهرا نفاق حاکم باشد.

مسئول حسینیه اندیشه قم گفت: از ابتدای عالم تقابل بین دین داری و کفر بوده و تا آخر هم هست، لذا دائما باید ببینیم که رشد در تکامل دینی و در تکامل کفر چقدر جلو آمده است.

 وی در ادامه با اشاره به عصر غیبت و نقش علماء شیعه در این زمینه افزود: رویکرد علما برای حفظ دین در سه گام بوده است و انقلاب اسلامی نیز نتیجه همین گام ها و برخاسته از آن است :

گام اول : حفظ اسناد و اخبار با هدف تفسیر قرآن با نگاه به سنت

گام دوم: تولید و تقویت اصول برای رشد عقلانیت

گام سوم: تمییز فقاهت (با هدف مبارزه نسبی با حکومت های فاسد)

گام چهارم: بلوغ فقاهت (باهدف ایجاد حکومت اسلامی)

گام پنجم: کمال فقاهت با هدف تمدن نوین اسلامی براساس فقه شیعی

حجت الاسلام و المسلمین صدوق در پایان بااشاره به وظیفه طلبگی در این عرصه تمدن سازی خاطرنشان کرد: طلبگی سربازی جبهه حق است و سرباز باید جبهه خود را بشناسد و بداند حمله دشمن از کدام  جهت خواهد بود. لذا فقط علاقه به سربازی کفایت نمی کند بلکه شناخت دشمن، شناخت حمله دشمن و عمق حمله دشمن هم لازم است. اگر دشمن را خوب رصد نکند چه بسا در حمله اول با شکست سنگین مواجه می شود. در قدم بعدی هم سرباز باید نحوه مواجهه را ، یک مواجهه در مقیاس جبهه اندازه گیری کند لذا کار جمعی و تشکیلات جمعی لازم است و سربازی ما به مجموعه سربازها وابسته است.

 


١٥:٤٣ - يکشنبه ٢٨ بهمن ١٣٩٧    /    شماره : ٢٦٣    /    تعداد نمایش : ٩٧٤



خروج




آمار بازدید

  • بازدید این صفحه : 420866

  • بازدید امروز : 216

  • کل بازدید : 997576

  • بازدیدکنندگان آنلاين : 1

اطلاعات تماس

  • آدرس: خیابان کوی نصر(گیشای سابق)-نبش فاضل شرقی-پلاک 19

  • تلفن: 88241491-88240932

  • نمابر: 88484803

  •                

صفحه اصلی|درباره ما|تماس با ما

.تمامی حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام می باشد