چاپ        ارسال به دوست

در سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره

ولایت ولی مطلق هر زمان، عامل تعالی

مدیر مدرسه علمیه الزهراء (علیهاالسلام) در جلسه شرح زیارت جامعه کبیره با اشاره به فراز «و خیرته» گفت: 

و خیرته : و(سلام بر) برگزیدگان او

اهل بیت علیهم السلام مظهر خیر مطلق خداوند هستند. در فرازدیگری  از زیارت جامعه کبیره می خوانیم :

ان ذکر الخیر کنتم اوله واصله وفرعه ومعدنه وماویه ومنتهاه . ائمه علیهم السلام علاوه بر خیر بودن ،خیره وبرگزیده خداوند هستند .

  مساله اول این که  نظام عالم،  نظام رفت و برگشت است . خلقت از مبدایی شروع شده ، و شده این عالم و بعد باز می گردد به همان مبدا. لذا می گویند معاد یعنی عود می کند به همان نقطه ای که بود. حیات وحرکت در این عالم، در یک منحنی کلی ، منحنی رفت و برگشت است که به قوس صعود و قوس نزول تعبیرمی کنند.

مساله دوم این است که حرکت در این عالم بدون هدف نیست بلکه هدفدار است ، برنامه دار است وبرای طی شدن هر کدام از این مراحل قوانین ورابطه هایی در عالم هست .این دو اصل را خداوند در یک آیه می فرماید:" أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ "(مومنون/115)

خدا مردم را بیهوده رها نکرده است ، وبرای اینکه این بازگشت، یک بازگشت درست وطراحی شده ای باشد، خداوند موجوداتی را انتخابی خلق فرموده است که به اینها "خیرته الله" می گویند. یکی از نکاتی که که از عبارت "وخیرته الله "باید آموخت این است که ائمه به انتخاب خدا امام شدند. در ذیل آیه شریفه "وربک یخلق ما یشاء و یختار ما کان لهم الخیره سبحان الله وتعالی عمایشرکون"(قصص/68) نیز روایاتی آمده که ناظر به همین مطلب است. در غیر این  صورت مردم گمراه می شوند.خدا ایشان را انتخاب کرد وپاک وآماده ساخت تا کسانی که می خواهند به او بپیوندند، بالا بکشد وبفهمند چرخه تکاملشان به این است که باید جذب ولایت ولی مطلق هر زمان بشوند تا به تعالی برسند. لذا خداوند تبارک وتعالی پیامبران را مامور کرد تا این راه را به مردم نشان بدهند : "وَ إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ"(شوری/52) تو ای رسول خدا در این عالم ،چرخه تکاملی را به مردم نشان دادی،حال که راه را نشان دادی ،."لقد منَّ اللهُ عَلَی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم "(آل عمران /164)خداوند منت گذاشت و اگر به خودشان واگذار می شدند نمی توانستند تشخیص بدهند که چرخه تکاملی آنها کجاست . بعد روایت می فرماید :" لَتَهْدِي إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ "یعنی "انک لتامر الی ولایه علی بن ابیطالب علیه السلام".وقتی وارد وادی علی بشوی در آنجا جز نور نیست،جز حرکت، جز تعالی وتکامل  وجز تقرب الی الله چیزی دیگر نیست وچون هر کسی از هر راهی که شروع کرده واز هر سبیلی که وارد شده باشد نهایتا باید برسد به این دروازه بزرگ، بنابر این همه سبیل ها را در خودش جا می دهد که به آن صراط می گویند .صراط یکی است اما سبیل ها متعدند" وَالَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ "(عنکبوت/69)

اما صراط یکی است .در هر عصری امام عصر آن زمان ،جاده را مهیا وجاذبه ها را فراهم ونشانه ها را نصب کرده تا مردم را به این صراط راهنمایی کند وهمه ائمه سُبُلی هستند ."انتم السُبُل".هر کدام سبیلی هستند اما همه این ها نهایتا از گذ رگاه علی می گذرند که یک صراط بیشتر نیست "صراط علیِ حق نمسکه"

اینان کسانی هستند که از قبل انتخاب شدند ."انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا "(احزاب/33)شما کسانی هستید که بقیه باید با شما پاک شوند.

معصومه سادات صادقی، در ادامه با بیان خصائص حزب در قرآن و شرح فراز «وحزبه» ابراز داشت:

وحِزبِه :و(سلام بر)حزب او

حزب چیست؟ آیا باید حزب داشته باشیم یا خیر؟ حزب داشته باشیم یا احزاب؟

در آیات خداوند حزب الله زیاد داریم. 11 بار کلمه احزاب آمده که برای گمراهان و ضالین است. حزب خداوند یک حزب بیشتر نمی تواند باشد و آن حزب الله است.

حزب: گروهی هستند که وجه مشترکی دارند و دارای هدف وانگیزه واحد باشند. در وابستگی شان ونوع وابستگی چیزی دارند که برای همه آنها مشترک است.

حزب الله ، یک حزبی است که قرار است به یک چیز برسد و آن توحید است. به همین دلیل در قرآن حزب الله مفرد آمده و حزب هایی که برای شیاطین است به صورت جمع آمده است.

در سوره مجادله آیه 22 ویژگی های حزب الله بیان شده است:

1.      ایمان به خدا و روز قیامت

2.      دوستی نکردن با دشمنان خدا و رسول او؛هر چند که آن دشمنان ،پدران ،فرزندان،برادران یا عشیره آنان باشند.

3.      تثبیت ایمان در قلوب آنان.

4.      تایید به وسیله روحی از طرف خداوند متعالی.

5.      داخل شدن در بهشت و جاودانگی در آن.

6.       خداوند از آنها راضی است و آنها هم از خداوند راضی هستند.

ائمه علیهم السلام نه تنها از بالاترین مرحله این کمالات برخوردار بودند ، بلکه دیگران نیز هر کمالی که داشتند، از برکت آنان بود.به طور مثال در باره ایمان حضرت امیر المومنین  خلیفه دوم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده است: اگر آسمان و زمین در یک کفه ترازو و ایمان حضرت علی علیه السلام  را در کفه دیگرآن  قرار دهند ،  ایمان علی علیه السلام برتری خواهد یافت.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره فضایل وکمالات آن حضرت فرمود: خداوند بهره ای از فضل وکمال به علی بن ابی طالب داد که اگر بین همه اهل زمین،این فضل تقسیم شود، همگی از آن بهره خواهند برد .

دو حزب در قرآن داریم یکی حزب الله و یکی حزب شیطان.

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: یا علی انتم حزب الله و اعدائکم حزب الشیطان

غلبه و پیروزی برای حزب الله است. ألا إن حزب الله هم المفلحون / فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ

و حزب شیطان فرجامی جز خسران و آتش نیست. أُولَئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ

سر پیروزی حزب الله این است که بر مدار حق هستند و حق هرگز مغلوب باطل نمی شود:"بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ "اما باطل کف روی آب است که مدتی بالا هستند و بعد از بین می روند.

حزب حق نشاط صادق دارد ولی حزب باطل فرح کاذب دارد.

استاد حوزه در پایان خاطر نشان کرد: نکته ظریف قرآنی ،کاربرد واژه "احزاب" به صورت جمع در باره گروه های گمراه وبه کارنبردن آن در باره گروهای هدایت شده است؛ سّر این اختلاف در تعبیر، آن است که راه هدایت بیش از یکی نیست،در حالی که بیراهه های ضلالت فراوان است.


٠٧:٠٠ - سه شنبه ٢٧ آذر ١٣٩٧    /    شماره : ٢٥٣    /    تعداد نمایش : ٩٩٧



خروج




آمار بازدید

  • بازدید این صفحه : 421137

  • بازدید امروز : 94

  • کل بازدید : 998112

  • بازدیدکنندگان آنلاين : 1

اطلاعات تماس

  • آدرس: خیابان کوی نصر(گیشای سابق)-نبش فاضل شرقی-پلاک 19

  • تلفن: 88241491-88240932

  • نمابر: 88484803

  •                

صفحه اصلی|درباره ما|تماس با ما

.تمامی حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام می باشد